Spoločnosť Hella Slovakia Front-Lighting je greenfieldovým projektom, bola založená v roku 2002 a je 100% dcérskou spoločnosťou nemeckého koncernu Hella. Jej sídlo sa nachádza v obci Kočovce, v blízkosti Nového Mesta nad Váhom. Hella Slovakia Front-Lighting je výrobnou spoločnosťou , ktorá sa zaoberá výrobou predných svetlometov pre automobilový priemysel, ako aj svetlometov špecifických, prevažne pre európsky trh. V podstate všetci známi automobiloví výrobcovia patria k zákazníckemu portfóliu spoločnosti. V súčasnosti má firma 850 zamestnancov a jej produkcia presahuje 2,3 mil. kusov svetlometov ročne.
Investícia do nového logistického centra nebola v tom čase efektívna
Minulý rok prebehla v spoločnosti Hella Slovakia Front-Lighting optimalizácia skladového hospodárstva. Cieľom bolo zvýšenie počtu paletových miest v sklade firmy a zefektívnenie všetkých procesov logistického toku materiálu. „Zadanie bolo jasné, v extrémne krátkom čase aplikovať taký logistický systém, aby nám zmaximalizoval úžitkovosť našich skladovacích priestorov, zefektívnil, zrýchlil a sprehľadnil všetky materiálové toky vo firme. Pôvodne sme uvažovali nad výstavbou nových skladov, ale hľadali sme aj lacnejšie riešenie. Spočítali sme si, koľko by nás stála investícia do nového logistického centra a prišli sme na to, že v čase pretrvávajúcej hospodárskej krízy nejde o efektívne investované prostriedky. Takže sme od výstavby upustili a hľadali sme iné riešenie, ktoré by zaručilo efektívnejšie skladovanie s maximálnym využitím existujúcich skladovacích priestorov,“ približuje Ján Šálek, technický riaditeľ spoločnosti Hella Slovakia Front-Lighting.
Manažment firmy oslovil štyri spoločnosti, s ktorými diskutoval o rôznych možnostiach vyriešenia svojich požiadaviek. Každá navrhla určitý spôsob riešenia a na základe vyhodnotenia ponúk sa výrobca svetlometov rozhodol pre spoločnosť Jungheinrich, ktorá ponúkla najkomplexnejšie riešenie za výhodnú cenu.
Všetky zmeny v sklade museli prebehnúť počas jedného týždňa
Pôvodne v sklade prebiehala manipulácia prostredníctvom čelných vozíkov. „Navrhli sme zmenu regálového systému, zúženie uličiek a nasadenie systémových zakladačov, čím sme optimalizovali procesy v sklade,“ hovorí Samuel Majdúch, odborný poradca spoločnosti Jungheinrich. Ako dodáva Ján Šálek: „Mali sme veľmi široké, dalo by sa povedať až luxusné, uličky pre čelné vozíky, ktoré potrebujú až 3,6 m na manipuláciu. To sa nám vďaka Jungheinrichu podarilo znížiť na 1,8 m.“
Na implementáciu nového riešenia bol pôvodne čas dva týždne počas celozávodnej dovolenky vlani v lete, nakoniec však ostal iba jeden týždeň, počas ktorého museli pracovníci spoločnosti Jungheinrich presťahovať regály, doplniť regálový systém a sprevádzkovať manipulačnú techniku. Treba pripomenúť, že Jungheinrich nebol jedinou spoločnosťou, ktorá v sklade v tých dňoch pracovala. Iná firma montovala samostatné hasiace zariadenie (tzv. spriklery), ďalšia sa venovala vyrovnaniu podlahy pre systémové vozíky. Práca všetkých firiem v hale vyžadovala perfektnú koordináciu. Hella Slovakia Front-Lighting ešte týždeň pred celozávodnou dovolenkou začala sťahovať všetok materiál z ich skladu do externého skladu niekoľko desiatok metrov od jej areálu, takže regály boli prázdne a pripravené na demontáž a následné posunutie. „Taktiež sme zabezpečovali výmenu poškodených dielov regálového systému, ktoré mala Hella Slovakia Front-Lighting k dispozícii ako rezervné. Zároveň sme postavili ďalší rad regálov,“ konštatuje Samuel Majdúch. Regály sa posúvali po častiach pomocou paletových vozíkov.
Filozofia prestavby predpokladala úplnú zmenu materiálových tokov
Pôvodná kapacita skladu s plochou 4 400 m2 bola 3 400 paletových miest, vďaka novému riešeniu sa ich počet zvýšil na 4 390. „Konečné zefektívnenie priestoru predstavovalo 42 %, pričom nejde len o zvýšenie počtu paletových miest, ale aj o celkovú efektivitu. Pridali sme totiž ďalšie regály a zároveň sa nám zvýšila veľkosť voľnej plochy, ktorú tiež využívame na skladovanie materiálu,“ približuje Ján Šálek.
Jedným z nečakaných problémov, ktorý museli pracovníci Jungheinrichu vyriešiť, bolo dostať indukčné vedenie cez kanálový poklop, ktorý sa nachádzal v skladovej hale. „Museli sme poklop obrezať dookola a vybrať. Potom sme nechali vyrobiť zo špeciálneho plastbetónu nový odnímateľný poklop, cez ktorý už mohlo viesť indukčné navádzanie,“ približuje Samuel Majdúch.
Celá filozofia prestavby predpokladala úplnú zmenu materiálových tokov. Teda sa úplne zmenila aj nasadená manipulačná technika v sklade. „Zostava vozíkov bola navrhovaná s uvážením a so zohľadnením celkovej obrátkovosti paliet,“ tvrdí Samuel Majdúch. Jungheinrich preto navrhol použiť dva systémový vozíky EFX 410, jeden vychystávací vozík typu EKS 210. Dopĺňajú ich 3 ks ručne vedených vysokozdvižných vozíkov EJC 212, ktoré slúžia na vykladanie a zakladanie paliet do bočných regálov a zároveň vozia materiál z a do výroby a 2 ks ťahačov EZS 130. Tie navážajú komponenty do výroby a vyvážajú prázdne prepravky, ide o tzv. systém milkrun.
Zvýšil sa síce počet zamestnancov, firma však očakáva znižovanie nákladov
Vzhľadom na to, že celý proces prestavby bol riadený profesionálmi, v spoločnosti Hella Slovakia Front-Lighting sa neobávali toho, že celú prestavbu za tých niekoľko dní nestihnú. „Časové plány, ktoré nám dodávateľ predložil, boli presvedčivé a zároveň sme absolvovali aj niekoľko referenčných návštev u jeho zákazníkov. Teda nás presvedčila aj zákaznícka spokojnosť s aplikáciami Jungheinrichu,“ hovorí Ján Šálek.
Keďže vo firme počítali s úplnou zmenou materiálových tokov, pripravovali sa na celú akciu asi dva mesiace dopredu. Išlo najmä o zmenu myslenia zamestnancov, ktorí sa museli pripraviť na iný systém manipulácie s tovarom. „Prechod k novému systému nebol až takým problémom, pretože máme riadený sklad, takže systém obsluhu vozíkov naviedol na presné miesto. Samozrejme, ľudia boli zvyknutí na určité postupy, ale stačil týždeň a zvykli si na nové riešenie,“ konštatuje Ján Šálek.
Dopravu materiálu zo skladu do výroby pôvodne vykonával čelný vozík, dnes zabezpečujú samotnú manipuláciu v regálovom systéme systémové vozíky a prepravu do výroby ťahače. „Tento medzikrok spôsobil síce zvýšenie počtu zamestnancov, ale priniesol vyššiu prehľadnosť, pretože sme skladníkov vybavili mobilnými terminálmi s čítačkami čiarových kódov. Napriek zvýšeniu počtu zamestnancov však očakávame zníženie nákladov,“ dodáva Ján Šálek.
Spustenie prepracovaného skladu do prevádzky prebehlo podľa slov predstaviteľov spoločností Jungheinrich i Hella Slovakia Front-Lighting hladko. „V nedeľu, pred dňom spustenia výroby po celozávodnej dovolenke, sme urobili zaškolenie vodičov vozíkov a od pondelka začala skúšobná prevádzka,“ vysvetľuje Samuel Majdúch.
Servis všetkej manipulačnej techniky je zabezpečený servisnou zmluvou. Jungheinrich má v okolí Nového Mesta nad Váhom troch servisných technikov, takže dokáže flexibilne zabezpečiť všetky servisné úkony. „Navyše v Bratislave, čo predstavuje hodinu cesty po diaľnici, máme centrálny sklad náhradných dielov pre strednú a východnú Európu. Poruchu na vozíku vieme odstrániť do 24 hodín aj v prípade, že sa náhradný diel nebude nachádzať v Bratislave. Dokážeme ho letecky doviezť aj z Nemecka,“ tvrdí Samuel Majdúch. Ako dodáva, kvalitný a rýchly servis taktiež patril medzi základné požiadavky spoločnosti Hella Slovakia Front-Lighting.
V spoločnosti Hella Slovakia Front-Lighting sú s novým riešením spokojní, ale už stavajú ďalší sklad. Súčasné, aj keď optimalizované priestory, už firme vďaka oživeniu automobilového priemyslu nestačia.
*fakty
42 %
predstavuje konečné zefektívnenie priestoru, pričom nejde len o zvýšenie počtu paletových miest, ale aj o celkovú efektivitu.
1,8 m
je dnes šírka uličky regálového systému, ktorý obsluhujú systémové vozíky. Pôvodne sa využívali čelné vozíky, ktoré potrebovali uličku širokú 3,6 m.