Mýtny systém prevádzkuje spoločnosť SkyToll, ktorá 13. januára 2009 podpísala s Národnou diaľničnou spoločnosťou zmluvu, zaväzujúcu vybudovať a prevádzkovať komplexnú službu elektronického výberu mýta v SR. Pred nábehom služby bolo potrebné zabezpečiť distribúciu veľkého množstva palubných jednotiek priamo koncovým užívateľom, alebo na zákaznícke miesta vo veľmi krátkom čase. „Z tohto pohľadu musel mať náš logistický partner vybudovanú dostatočnú kapacitu distribučnej siete, ktorá by bola zárukou doručiteľnosti na každé zákaznícke miesto alebo koncovému používateľovi. Ďalšou požiadavkou na nášho partnera bola kontrola a údržba vrátených palubných jednotiek, ktoré boli zozbierané zo zákazníckych miest a ich redistribúcia naspäť do siete. Medzi sekundárne požiadavky patrilo aj zabezpečenie vyzdvihnutia a doručenia palubných jednotiek za zvýšených bezpečnostných opatrení do centrálneho skladu priamo od výrobcu,“ približuje Emil Jarembek, manažér logistiky spoločnosti SkyToll.
Požiadavky boli dôkladne zakomponované v tendrových podmienkach
P o stanovení požiadaviek vyhlásila firma SkyToll tender, do ktorého sa prihlásila i slovenská pobočka TNT Express Worldwide. Na základe predloženého riešenia tender vyhrala a dňa 13. augusta 2009 podpísala so spoločnosťou SkyToll zmluvu o spolupráci. „Riešenie od TNT plne pokrývalo naše požiadavky na zabezpečenie plynulej a bezproblémovej prevádzky z pohľadu logistických služieb,“ hovorí Emil Jarembek. Hlavným predmetom logistiky, za ktorú je od tohto dňa TNT zodpovedná, sú satelitné palubné jednotky a ich distribúcia príjemcom v rámci Slovenska a v zahraničí.
Zákazník svoje požiadavky zadefinoval veľmi dôkladne už v podmienkach tendra. Aby implementované riešenia odrážali skutočné potreby klienta, bola potrebná veľmi úzka spolupráca projektového tímu TNT s klientom. „Počas prvých mesiacov prebiehali pravidelné obojstranné stretnutia a konzultácie, robili sa pilotné testy, pripravil sa krízový plán pre mimoriadne situácie. Vybraní skúsení pracovníci boli klientovi doslova nepretržite k dispozícii, vďaka čomu TNT vedela okamžite reagovať na prípadné zmeny,“ vysvetľuje priebeh procesu Ivana Kováčiková, marketingová manažérka spoločnosti TNT Express Worldwide.
Projekt distribúcie jednotiek bol realizovaný v dvoch fázach
Samotný distribučný projekt mal dve základné fázy. V prvej fáze išlo predovšetkým o prvotný závoz a distribúciu palubných jednotiek. Jej trvanie bolo v období od augusta 2009 do konca februára 2010. Charakterizovali ju aktivity ako nastavenie procesov, príprava distribučnej siete vrátane skladu a skladového systému, zabezpečenie a vyškolenie personálu, zabezpečenie prvotnej distribúcie (dopraviť palubné jednotky na slovenský trh) a príslušných služieb pridanej hodnoty. „Táto fáza predstavovala najväčší nápor na distribúciu, kompletizáciu a personalizáciu jednotiek. Ako logistický partner sme sa museli pripraviť na veľké objemy, časovo kritické dodávky palubných jednotiek, zabezpečiť nonstop prevádzku skladu a distribučných služieb, posilniť tím operátorov a kuriérov,“ konštatuje Ivana Kováčiková.
V marci 2010 sa začala druhá fáza, označená ako štandardná prevádzka. Prvotný nápor na distribúciu klesol a projekt prešiel do rutinného zabezpečovania skladovania a distribúcie palubných jednotiek, vrátane vykonávania príslušných služieb pridanej hodnoty. TNT sa postupne zameriava na optimalizáciu skladových, riadiacich a doručovacích procesov s cieľom zabezpečiť partnerovi SkyToll maximálnu nákladovú efektivitu pri zachovaní vysokej kvality služieb.
Distribučný sklad je riadený WMS systémom
A j keď sa na prvý pohľad zdá, že ide o jednoduchý proces, nie je to tak. Kým sa palubná jednotka dostane z výroby na čelné sklo automobilu, prejde rukami mnohých zamestnancov spoločnosti TNT. Firma je totiž zodpovedná nielen za distribúciu jednotiek, ale aj za ich kompletizáciu, testovanie a ďalšie aktivity (služby pridanej hodnoty) slúžiace k príprave palubných jednotiek na distribúciu a konečné použitie.
Palubné jednotky sú vyrábané v zahraničí. Pre ich vysokú hodnotu (300 eur/kus) je ich dovoz na Slovensko zabezpečovaný cez TNT služby pre bezpečnostný transport. To napríklad znamená, že pohyb vozidla je nepretržite satelitne monitorovaný cez GPS, používajú sa len overení a schválení vodiči, je presne stanovená trasa a miesta zastávok a podobne.
Výhradne pre účely projektu zriadila TNT centrálny distribučný sklad na strednom Slovensku. Jeho strategická poloha bola vybraná tak, aby bolo možné v súlade s požiadavkami SkyToll zabezpečiť expresné doručenie palubných jednotiek do ktorejkoľvek časti Slovenska do 4 hodín od prijatia objednávky. Kvôli vysokej hodnote skladovaného tovaru musí centrálny sklad spĺňať najvyššie bezpečnostné požiadavky. Sklad je preto nepretržite monitorovaný priemyselnými bezpečnostnými kamerami (CCTV) a je napojený na pult centrálnej ochrany a požiarnu stanicu.
Centrálny distribučný sklad TNT je riadený vlastným skladovým operačným systémom na kontrolu a evidenciu skladových pohybov a zásob. Pri hľadaní vhodného skladového systému (WMS – Warehouse Management System) sa TNT obrátilo na svojho dlhoročného partnera v oblasti auto-id technológií, na spoločnosť KODYS Slovensko. WMS systém je plne on-line, to znamená, že sklad je pokrytý bezdrôtovou sieťou a pracovníci majú mobilné terminály, pomocou ktorých bezpapierovo spracúvajú jednotlivé operácie. WMS systém je plne napojený na TNT prepravný systém Express-Manager. Firma SkyToll tak má možnosť pomocou webového prehliadača (resp. cez internet) monitorovať výšku zásob, vidieť objednávky a prispôsobovať podľa toho stav jednotiek. Distribúciu jednotiek na predajné miesta zabezpečuje TNT na základe objednávok firmy SkyToll cez vnútroštátnu službu Express s doručením v nasledujúci pracovný deň. Doručenia mimo štandardných pracovných hodín, počas noci, cez víkendy a sviatky sú zabezpečované cez TNT Špeciálne služby. Tieto zahŕňajú aj časovo kritické doručenia do 4 hodín od objednávky.
Na nové požiadavky dokáže firma reagovať okamžite
TNT zabezpečuje pre SkyToll aj spätný distribučný tok. Použité či poškodené palubné jednotky vyzdvihuje z predajných miest a doručuje späť do centrálneho skladu, prípadne až k výrobcovi v zahraničí.
Riešenie TNT pre firmu SkyToll bolo od A po Z ušité na mieru. Patrí teda medzi neštandardné riešenia. Bol stavený špeciálny projektový tím, ktorý pretavoval požiadavky zákazníka do konkrétneho distribučného riešenia.
Prevádzka tak rozsiahleho, unikátneho a náročného projektu prináša samozrejme so sebou (najmä v prvej fáze) nové požiadavky. „Okamžite sme na ne reagovali a prispôsobovali prevádzku meniacim sa podmienkam. V tomto nám pomáhali dlhoročné medzinárodné skúsenosti v oblasti doručovania a vysoká flexibilita podporená naším oddelením pre špeciálne prepravy. Takže sme bez problémov vedeli napríklad zabezpečiť doručenia do 4 hodín na ktorékoľvek miesto na Slovensku, i keď prišla objednávka o jednej hodine v sobotu v noci,“ dodáva Ivana Kováčiková.
Spoločnosť SkyToll má vyhradeného TNT manažéra, ktorého s požiadavkou na zmenu kontaktuje. Tento zabezpečuje stretnutie projektového tímu, ktorý na základe analýzy podmienok a potrieb klienta navrhuje optimálne riešenie. TNT kontaktný manažér ho dokáže už do niekoľkých hodín (v prípade urgentnosti i minút) predložiť klientovi na jeho odsúhlasenie.
Prevádzkovateľ mýta je s riešením spokojný. „Na základe doterajších skúseností a poznatkov môžeme povedať, že riešenie od TNT, ktoré nám bolo „ušité na mieru“, splnilo naše očakávania a potreby. Vďaka nemu sme nezaznamenali výpadky v zásobovaní našich zákazníckych miest. Hlavnou výhodou je rýchla adaptabilita na nové podmienky a požiadavky, ktoré v prevádzkovej fáze vznikajú. Našu spoluprácu hodnotím vysoko pozitívne, pretože v TNT pracujú silne prozákaznícki orientovaní pracovníci, ktorí sa snažia vyhovieť každej požiadavke zákazníka,“ konštatuje Emil Jarembek.
*fakty
4 hodiny
v prípade potreby predstavuje čas na doručenie palubných jednotiek od ich objednania zákazníkom na určené distribučné miesto.
300 €
je cena jednej palubnej jednotky. Preto je ich distribúcia zabezpečená cez bezpečnostný transport a pohyb vozidla je neustále monitorovaný.