Bratislavská mliekarenská spoločnosť Rajo, patriaca do nemeckého koncernu Meggle, sa aj napriek hospodárskej kríze rozhodla investovať do rozširovania výroby a zlepšenia skladovacích procesov. Skvalitnila sa napríklad výroba jogurtov, Rajo tiež spustilo linku na výrobu škatuľového mlieka so skrutkovacími uzávermi. Investície smerovali i do rozšírenia skladov, kde pribudol nový poloautomatický regálový systém či automatické paletizéry.
Nedostatočná skladová kapacita prinútila firmu hľadať nové riešenie
Skladové priestory chladiarenského skladu mliekarenskej spoločnosti už boli kapacitne nedostačujúce a preto sa vo firme rozhodli pre realizáciu prístavby skladu. „Potreba nového riešenia skladovania vyplynula práve z dôvodu potreby rozšírenia skladových kapacít,“ približuje Jana Šipošová, vedúca oddelenia distribúcie spoločnosti Rajo. Vo firme si stanovili niekoľko základných požiadaviek, medzi ktoré patrilo predovšetkým maximálne využitie objemu prístavby pre skladové miesta, typ regálu pre menej stabilné palety (s PET fľašami a pod.), vychystávacia ulička či jednoduchá obsluha regálového systému. V skladových priestoroch už firma využívala niekoľko druhov zaskladňovacích regálov, ale hľadala nové riešenie, ktoré by zohľadnilo všetky nové požiadavky. Rajo malo záujem o systém skladovania FIFO s možnosťou vychystávania vo vychystávacom tuneli s maximálnym využitím objemu určeného skladovacieho priestoru.
„Naše požiadavky sme komunikovali na viacero dodávateľov regálových systémov, uskutočnili sme výberové konanie, v rámci ktorého nám rôzne firmy navrhli rôzne alternatívy. Medzi rozhodujúce kritéria vo výbere dodávateľa patrilo predovšetkým renomé firmy, cena, skúsenosti s týmto typom regála na Slovensku a servis, na ktorý kladieme zvláštny dôraz v našej nepretržitej prevádzke,“ hovorí Jana Šipošová.
Dopravu paliet vo vnútri regálového bloku zabezpečuje satelitný vozík
Výberové konanie nakoniec vyhrala spoločnosť Toyota Material Handling Slovensko. Spoločnosť je dodávateľom nielen manipulačnej techniky značiek Toyota a BT, ale aj regálových systémov či automatických a poloautomatických skladových zariadení.
„Začiatkom roka 2009 sme spoločnosti Rajo predstavili systém tzv. vysokohustotného skladovania BT Radioshuttle, ktorý bol podľa nášho názoru vhodný pre ich potreby. Potom prebehlo niekoľko stretnutí, na ktorých sa vyjasnili technické otázky,“ vysvetľuje Stanislav Fukna, Racking Sales Manager spoločnosti Toyota Material Handling Slovensko. Následne si zástupcovia spoločnosti Rajo boli osobne pozrieť jeden z už realizovaných projektov tohto typu. Na tomto základe bola v lete 2009 podpísaná zmluva a celý systém bol koncom roka odovzdaný do ostrej prevádzky. „Analýza potrieb zákazníka bola v tomto prípade pomerne jednoduchá. Pracovali sme s kvalifikovaným zákazníkom, ktorý má bohaté skúsenosti so skladovaním a manipuláciou. V začiatkoch našej spolupráce bol sklad pred dokončením, takže sme dostali pomerne presne zadefinované zadanie, našou úlohou teda bolo vyťažiť zo systému maximálnu kapacitu skladovania a efektivitu vyskladňovania pri daných podmienkach,“ konštatuje Stanislav Fukna.
Použitý systém má názov BT Radioshuttle a ide o systém skladovania s vysokou hustotou, bez použitia obslužných uličiek. Palety sú uložené na vodorovných nosníkoch v kanáloch regálového systému. Dopravu paliet vo vnútri regálového bloku zabezpečuje satelitný vozík, ktorý jazdí vo vodiacich profiloch umiestnených pod uloženými paletami tak, že paletu zospodu nadvihne a presunie na požadovanú pozíciu. Regálový blok má niekoľko podlaží, voľnosť pohybu satelitného vozíka je nezávislá od stupňa obsadenia ostatných kanálov. Preprava paliet mimo bloku je zabezpečená ľubovoľným vysokozdvižným vozíkom.
Satelitný vozík je ovládaný bezdrôtovým ovládačom z pozície operátora vysokozdvižného vozíka. Systém môže pracovať v režime FIFO – s odberom na opačnom konci kanála ako sa uskladňuje, alebo LIFO – s odberom na rovnakom konci kanála. Satelitný vozík je poháňaný energiou z bezúdržbových gélových batérií. Nabíjanie a výmena batérií je rýchla a jednoduchá operácia, kapacita batérie stačí na jednu pracovnú zmenu. Satelitný vozík má nosnosť 1,5 t.
Systém BT Radioshuttle, navrhnutý pre spoločnosť Rajo, pozostáva z dvoch častí. Horná skladová časť umožňuje skladovať palety v piatich úrovniach nad sebou. Jednotlivé zakladacie úrovne sú vo výškach 3000 mm, 4650 mm, 6300 mm, 7950 mm a 9800 mm. Celková výška rámu predstavuje 10 805 mm.
Použitý je systém skladovania FIFO, pričom každý kanál je možné rozdeliť a vytvoriť dva subkanály. V dolnej vychystávacej časti sa nachádza vychystávací tunel, chránený sieťovaním, do ktorého ústia spádové regály.
Kapacita skladovej časti je celkom 660 paliet v 55 kanáloch. Spoločnosť Rajo používa tri typy paliet. Pre palety s rozmermi 1200 x 800 x 1550 mm a 1200 x 800 x 1000 mm je určených po 11 kanálov, ktoré majú kapacitu 132 paliet z každého typu. Pre palety s rozmermi 1200 x 800 x 1350 mm je určených 33 kanálov s celkovou kapacitou 396 paliet.
Vychystávacia časť disponuje 22 subkanálmi, z ktorých má každý kapacitu 4 palety. Celková kapacita skladu je teda 748 paliet. Pri predpokladanom toku 200 + 200 paliet za 24 hodín bolo spoločnosti Rajo navrhnuté použiť dva satelitné vozíky typu RS10, čo aj bolo akceptované.
Systém je výhodnejší pre menej stabilné palety alebo palety s citlivým tovarom
Inštalácia systému prebiehala podľa plánu. Počas výstavby sa objavila požiadavka na zmenu systému skladovania v niektorých kanáloch z režimu FIFO na LIFO. Táto zmena bola realizovaná po odovzdaní systému, ale vyžiadala si len drobné úpravy, pretože skladovací systém dokáže pracovať v oboch režimoch.
Výroba regálovej štruktúry vo výrobnom závode trvala približne 12 týždňov, samotná inštalácia vo firme Rajo 10 dní a skúšobná prevádzka 14 dní. Realizácia prebiehala štandardným spôsobom, drobné problémy boli riešené priebežne.
Ako už bolo spomenuté, v skladoch spoločnosti Rajo využívajú niekoľko druhov regálov. Rôzne typy výrobkov si totiž vyžadujú rôzne spôsoby manipulácie a rôzne regály. „Systém BT Radioshuttle je napríklad oproti valčekovému samospádovému regálu výhodnejší pre menej stabilné palety alebo palety s citlivým tovarom, nakoľko vôbec nedochádza k nakláňaniu palety alebo otrasom pri manipulácii. Oproti vjazdovému regálu má tú výhodu, že nie je potrebné so zaskladňovacou manipulačnou technikou vchádzať medzi regálové uličky, ale satelitný vozík vykoná túto operáciu sám. Takto nedochádza k poškodzovaniu samotnej konštrukcie systému nešetrnou obsluhou a pod. BT Radioshuttle ma viacero výhod, ktoré oceňuje ako samotná obsluha, tak i manažment spoločnosti. Medzi významné výhody určite patrí cena prevádzky regálového systému a možnosti jeho vyťaženia,“ konštatuje Jana Šipošová.
Spoluprácu s firmou Toyota Material Handling Slovensko hodnotia vo firme Rajo ako veľmi dobrú, špeciálne oceňujú snahu dodávateľa vychádzať maximálne v ústrety. „I keď bolo potrebné mnohokrát naše požiadavky konzultovať s konštruktérmi v zahraničí,“ dodáva Jana Šipošová.
*fakty
1,5 t
predstavuje nosnosť satelitného vozíka RS10. Je ovládaný bezdrôtovým ovládačom z pozície operátora vysokozdvižného vozíka.
748
paliet je celková kapacita regálového systému. Kapacita skladovej časti je celkom 660 paliet v 55 kanáloch.