V podobnej situácii sa ocitla minulý rok slovenská spoločnosť ČSAD Invest Logistics, ktorá pôsobí na trhu už 12 rokov. Firma poskytuje komplexný servis všetkých služieb spojených s prepravou a logistikou. Napriek tomu, že ide o 100 % slovenskú spoločnosť, v jej zákazníckom portfóliu sa vyskytuje viacero silných a významných nadnárodných spoločností. Práve tie často vyžadujú kvalitné skladovacie priestory, spĺňajúce najvyššie štandardy. Nehovoriac o tom, že ČSAD Invest Logistics vykonáva aj logistické činnosti pre automobilový priemysel v rámci Auto-priemyselného parku Lozorno.
Pôvodné priestory nepostačovali potrebám spoločnosti
Rozširovanie skladovacích priestorov si firma počas svojej existencie riešila vo vlastnej réžii. „Pre nové priestory sme sa rozhodli z dôvodu neustáleho rastu našej spoločnosti a aj preto lebo naše posledné priestory už nevedeli pokryť naše nároky a nároky našich klientov na moderný a dobre prístupný priestor. Pôvodne sme pôsobili v 24 rokov starých skladovacích priestoroch s rozlohou 4200 metrov štvorcových blízko bratislavského letiska. Presťahovaním do novej modernej budovy sme chceli zvýšiť efektivitu našej prevádzky a taktiež sme počítali s tým, že vďaka vhodnejšiemu usporiadaniu priestoru a moderným technológiám budeme môcť lepšie využiť distribučné priestory,“ hovorí Richard Lamper, generálny riaditeľ spoločnosti ČSAD Invest Logistics.
Tentoraz však firma zvolila iný prístup a na vyhľadanie nových skladovacích priestorov sa rozhodla využiť spoluprácu s poradenskou a realitnou kanceláriou. Zadanie bolo pomerne jednoduché. Firma sa chcela presťahovať do moderného logistického projektu, prispôsobeného zvyšujúcim sa nárokom a technickým požiadavkám svojich klientov. Pod moderným logistickým projektom si spoločnosť ČSAD Invest Logistics predstavovala dostatočne hlboký areál na manévrovanie nákladných vozidiel, 24 hodinovú strážnu služba s monitorovanou vrátnicou, svetlú výšku skladu 10 metrov, strešné okná, vykurovanie, minimálnu nosnosť podlahy 5000 kg/m2 a minimálnu svetlosť 200 luxov. Samozrejmou požiadavkou boli aj kancelárske priestory, realizované podľa zadaných požiadaviek klienta. Zo širokej ponuky sprostredkovateľských a developerských spoločností vyšla víťazne spoločnosť King Sturge.
Výberový proces nového skladu trval sedem mesiacov
Spoločnosť King Sturge patrí k najväčším globálnym realitným poradenským spoločnostiam. Po celom svete má 100 pobočiek a partnerských zastúpení.
V oblasti rezidenčných nehnuteľností poskytuje služby pre developerov, investorov, realitné fondy, či individuálnych kupujúcich. Je takisto poradcom pre majiteľov a nájomcov kancelárskych nehnuteľností. Tiež sa zaoberá poradenstvom v oblasti investícií do nehnuteľností, a to tak veľkých inštitucionálnych investícií v najväčších mestách, ako aj menších príležitostí vo všetkých sektoroch realitného trhu. Hoci sa jej aktivity nezameriavajú len na určitú časť realitného trhu, najsilnejšou oblasťou je poradenstvo v priemyselnom a logistickom sektore.
„S ČSAD Invest Logistics sme v kontakte niekoľko rokov. Zoznámili sme sa prostredníctvom fóra SLOVLOG, ktoré v Bratislave usporadúva spoločnosť ATOZ EVENT. S príchodom hospodárskej krízy približne pred rokom sme ČSAD Invest Logistics navrhli prehodnotenie ich momentálnej výšky nájomného a porovnanie s inými logistickými projektmi. Logistická firma nás následne oslovila s požiadavkou na vypracovanie možností dostupných skladových priestorov,“ približuje Martin Stratov, Head of Industrial Agency and Development spoločnosti King Sturge.
Porovnávala sa nielen cena, ale aj technické vybavenie
Okrem už spomenutých parametrov na nové priestory požadovala spoločnosť ČSAD Invest Logistics ďalšie spresnenia. Sklad mal byť situovaný vo východnej časti Bratislavy, prípadne v blízkosti diaľnice D1 maximálne po Senec. Zo širšieho výberu šiestich projektov sa do finálneho užšieho výberu dostali dva.
„Spolu so spomenutými projektmi sme brali do úvahy taktiež ponuky spoločností, v ktorých ČSAD Invest dovtedy sídlila. Vo finále sme porovnávali komplexnosť jednotlivých ponúk, najmä však finančnú výhodnosť, ale taktiež technické vybavenie priestorov a parku a v neposlednom rade štruktúru a výhodnosť nájomnej zmluvy. Išlo o veľmi transparentný a štandardný postup porovnávania ponúk. Výsledkom celého procesu trvajúceho sedem mesiacov bolo sťahovanie do Prologis Park Bratislava,“ hovorí Martin Stratov.
ProLogis Park Bratislava sa skladá zo šiestich budov s celkovou rozlohou 182 600 metrov štvorcových skladovacích priestorov. Spoločnosť ČSAD Invest Logistics obsadila 3 100 m2 v hale č. 6. Hala má vnútornú svetlú výšku 10 m a je vybavená ESFR sprinklerovým systémom v súlade s FM štandardmi. Vykurovanie je zabezpečené systémom tmavých plynových infražiaričov. Nosnosť podlahy v sklade je 5 000 kg/m2, priemerné zaťaženie jedného lešeňového dielca predstavuje približne 6 000 kg. Nájomca má k dispozícii elektrický nakladací systém Hörmann (3 m x 3.2 m) s nakladacím mostíkom.
„V čase, keď sa ČSAD Invest Logistics rozhodoval pre nové priestory, nebol problém ponúknuť mu ich. V tom čase sme mali vyššiu neobsadenosť priestorov ako dnes a mohli sme ponúknuť viacero alternatív, variant a riešení priestoru, ktorý by spĺňal ich požiadavky. Pri akomkoľvek dopyte sa snažíme predovšetkým o maximálnu flexibilitu, chceme, aby si náš klient prenajal také priestory, aké mu vyhovujú,“ hovorí Martin Polák, lízingový manažér spoločnosti ProLogis, a dodáva: „Aj keď je naša spolupráca iba v začiatkoch, budeme sa snažiť vytvoriť dlhodobý, pre obe strany výhodný obchodný vzťah, a to nielen počas prvých piatich rokov nájomného vzťahu.“
Zákazník má prehľad aj o pripravovaných projektoch
Čo priniesla ČSAD Invest Logistics spolupráca s poradenskou firmou? „V prvom rade má klient možnosť dostávať pravidelne aktualizovanú databázu obsadenosti a vývoja nájomného na celom území Slovenska. V prípade, že ide o špecifické požiadavky, alebo informácie, ktoré neobsahuje pravidelne zasielaný report, sme schopní flexibilne reagovať na akúkoľvek požiadavku. Po stretnutí a následnej analýze dopytu vieme veľmi rýchlo reagovať poskytnutím informácie o konkrétnom a najvhodnejšom skladovom objekte, či už postavenom, práve vo výstavbe, resp. o pripravovanom projekte,“ hovorí Martin Stratov.
Prítomnosťou agenta v procese prenájmu teda získava klient všetky dostupné a transparentné informácie o skladových priestoroch, ich cenách a ďalších podmienkach vyhovujúcich jeho požiadavkám. „Náklady na prítomnosť agenta v procese obchodu sú zahrnuté v nákladových položkách developerov už pri finančnom plánovaní projektu,“ konštatuje Martin Stratov.
Ako zákazník si spoločnosť ČSAD Invest Logistics spoluprácu s realitným agentom pochvaľuje. „Až na niekoľko technických drobností, s vybratým priestorom sme veľmi spokojní. Veríme, že aj do budúcnosti bude toto konštatovanie len pozitívne. Spolupráca s King Sturge nás oslovila ich profesionálnym prístupom. Každá informácia bola exaktná a objektívna. Takto si predstavujeme spoluprácu s dodávateľom,“ uzatvára Richard Lamper.
Vzájomná spolupráca medzi agentom a zákazníkom však podpisom nájomnej zmluvy s developerom nekončí. „Väčšinou sú reklamácie, expanzie a zmeny riešené priamo s developerom, ktorý má na podobné požiadavky špecializované oddelenie. Samozrejme, pokiaľ príde klient po podpise zmluvy za nami, snažíme sa v rámci štandardných vzťahov s developerom prispieť k promptnému riešeniu danej situácie,“ dodáva Martin Stratov.
*fakty
3 100 m2
skladovacích priestorov v ProLogis Parku Bratislava sa po konzultáciách s realitným agentom rozhodla prenajať logistická spoločnosť.
10 m
predstavuje svetlá výška nového skladu, ktorý je vybavený ESFR sprinklerovým systémom v súlade s FM štandardmi. Nosnosť podlahy je 5 000 kg/m2.