Ponuka profesionálnych vodičov nákladnej automobilovej dopravy je už nejakú dobu celkom neuspokojivá. A vzhľadom k tomu, že dopyt po nich stúpa, bolo nutné začať tento stav riešiť. Pomôcť by mal projekt s názvom Vodič profesionál v zácviku. Ide o rekvalifikáciu nezamestnaných a záujemcov o povolanie vodiča. Na spomenutý plán, realizovaný za podpory Úradu práce v Děčíne, v ktorého okrese školenie prebieha, sú vyčlenené finančné prostriedky z fondu Európskej únie pre rok 2007 a 2008.
Zo 100 uchádzačov bolo vybraných 43 rekvalifikantov. Takmer polovica z tohto počtu, tá úspešnejšia, získala možnosť pracovať v dopravných firmách, ktoré sa na projekte podieľali tým, že sa zaviazali vytvoriť nové pracovné miesta. Po štyroch mesiacoch od získania vodičského oprávnenia však vo firmách zostalo len osem absolventov kurzu.
Záujemcovia s agresívnymi rysmi selekciou neprešli
Výber uchádzačov prebiehal podľa konateľa spoločnosti BOHEMIA CARGO Jana Kučeru komplexne. Uchádzači museli prejsť selekciou vykonávanou dopravným psychológom, ďalej absolvovali psychotesty a zdravotnú prehliadku. Účel skúmania spočíval napríklad v zistení povahových rysov, ako je agresivita či schopnosť vyrovnať sa so stresovými situáciami. V prípade psychologických testov išlo o celodenné vyšetrenie, ktorého vyústením bolo odporučenie bez výhrady, s malou výhradou či s veľkou výhradou. Testy dokázali odhaliť, či má záujemca predpoklady k riadeniu nákladných vozidiel. „V niektorých prípadoch sme boli upozornení, že tomu tak nie je. Adept bol napríklad schopný viesť iba menšie autá. Inokedy nám bolo odporučené, že vodič sa nedokáže vyrovnať s rušnou mestskou prevádzkou,“ vysvetľuje Jan Kučera. Odporúčanie s obmedzením a neodporučenie sa týkalo menej než pätnástich uchádzačov.
Typickým žiadateľom o rekvalifikačný kurz bol muž vo veku medzi 25 – 30 rokmi. Ako najväčší problém u vybraných uchádzačov videl Jan Kučera obmedzené časové možnosti. „Zhruba tretina úspešných žiadateľov pracovala. Chceli sa stať profesionálnymi vodičmi, ale časovo to nezvládali. Určitú skupinu sme tiež podozrievali zo snahy získať vodičský preukaz zadarmo. Čas ukázal, že sme sa nemýlili,“ konštatuje Jan Kučera. Z celkového počtu prihlásených bola síce väčšina bez práce, bohužiaľ však uchádzači nespĺňali zvolené kritériá.
Vodiči svoje schopnosti trénovali na cvičnom polygóne
Štart projektu Vodič profesionál v zácviku bol minulý rok v januári. K jeho ukončeniu dôjde tento rok v júni. Momentálne je vo fáze monitorovania ôsmich vodičov, pre ktorých projekt skončí práve v júni. V prvej fáze budúci profesionálni vodiči absolvovali základný výcvik v AUTOŠKOLE CENTRAL DĚČÍN s prevádzkami v Děčíne a v Rumburku. V nadväznosti na autoškolu prebehlo nadstavbové štúdium zamerané na psychológiu a fyziológiu práce vodiča, na zásady bezpečnej jazdy, dopravnú legislatívu, jazykové minimum vodiča a zemepis. Vzdelávanie zabezpečovala spoločnosť AUTO-MOTO–CONSULTING Ústí nad Labem s príslušnou akreditáciou Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy ČR. Na záver tejto časti si absolventi vyskúšali svoje vodičské schopnosti na cvičnom polygóne spoločnosti High Car Trading v Moste. Najskôr si otestovali jazdu v osobnom automobile, ďalej v menších nákladných vozidlách a nakoniec jazdu s veľkými nákladnými autami s návesmi. Súčasťou výcviku bola jazda na suchom a mokrom povrchu vozovky.
Posledná fáza rekvalifikácie prebiehala v dopravných spoločnostiach, ktoré sa na projekte podieľali a zaviazali sa poskytnúť dvadsať pracovných príležitostí pre tých najúspešnejších. Ide o dopravcov Jiří VIKTORA – AUDO VIKTORIA, KIMA Transport, MeDoZa Logistik, PLUHATRANS a NOPROSU. Prax v týchto spoločnostiach spočívala v praktických jazdách spojených s nakládkou a vykládkou vrátane upevnenia nákladu a s colným odbavením. Na úplný záver všetci účastníci prešli testami a po ich absolvovaní dostali, okrem jedného, osvedčenie o absolvovaní kurzu akreditovaným pracoviskom AUTO-MOTO-CONSULTING.
Od prvého júla 2007 bola vybratá dvadsiatka absolventov konečne zaradená na pozície vodičov do piatich menovaných spoločností. „Plat dostávali od dopravnej firmy, ktorú sme z projektu dotovali 75 %,“ hovorí Jan Kučera. Po jednom mesiaci ich polovica odišla. Podľa Jana Kučeru si vodiči uvedomili, čo táto profesia vodiča znamená. Či už ide o víkendové služby, jazdy od rána do večera či neustále čakanie. V súčasnej dobe ich jazdí len osem.
Už v priebehu projektu realizátor pochopil, že niektorým záujemcom išlo iba o bezplatné získanie vodičského preukazu. Ďalším dôvodom odchodu viac než polovice rekvalifikantov je vidina vyšších platov u konkurencie a v zahraničí. Riziko neudržania si vybraných absolventov si Jan Kučera uvedomil. „Na začiatku sme premýšľali o spôsobe, ako si ich zmluvne udržať. Bohužiaľ to však bolo v rozpore s pravidlami európskeho sociálneho fondu, ktorého základnou ideou je vychovať vodičov bez ohľadu na to, pre koho budú jazdiť.“ Vyriešiť regionálny problém týkajúci sa nedostatku vodičov sa teda nepodarilo podľa pôvodných predstáv.
V rovnakom duchu zhodnotil projekt Jiří Viktora, konateľ spoločnosti Jiří VIKTORA – AUDO VIKTORIA. Do svojej dopravnej firmy prijal troch vodičov. Dvaja z nich podali výpoveď už v prvom mesiaci, tretí v októbri. „S kvalitou tohto vodiča som bol spokojný, na kurze sa niečo naučil. Príčinou jeho odchodu bola časová náročnosť profesie,“ vysvetľuje Jiří Viktora.
Akciu BOHEMIA CARGO zopakuje, ale bez EÚ
Celý projekt skončí pre BOHEMIA CARGO až v polovici tohto roku. Súčasná osmička rekvalifikantov musí byť raz mesačne monitorovaná a ich činnosť následne vyhodnotená prostredníctvom videozáznamov. Výsledky sú odovzdávané príslušnému pracovníkovi na úrade práce. Až potom realizátor dostane finančné prostriedky na ďalší mesiac. „S prácou sledovaných vodičov sme až na výnimky spokojní. Najčastejším problémom je výber zlej trasy. Pritom zemepis bol súčasťou kurzu,“ tvrdí Jan Kučera.
Aj keď projekt nedopadol podľa predstáv spoločnosti BOHEMIA CARGO, ide podľa Jana Kučeru o dobrú skúsenosť. Vodiči totiž upozornili realizátora akcie na plno užitočných problémov. BOHEMIA CARGO sa tak chystá na realizáciu podobného projektu, avšak už nie za peniaze EÚ. Plánuje rekvalifikáciu na komerčnej báze. Záujemcovia sa budú musieť zmluvne zaviazať dopravným firmám aspoň na tri roky. Pokiaľ budú chcieť odísť skôr, budú musieť poskytnuté školenie uhradiť.