Aj keď na trhu je dnes možné získať celú škálu vrát v rýchlobežnom prevedení (všeobecne sa za rýchlobežné považujú vráta s rýchlosťou otvárania min. 0,8 m/s), klasické rýchlobežné vráta s tkaninovým závesom sú stále vo veľkej obľube. Vďačia za to dosahovanej rýchlosti až 3 m/s, jednoduchej údržbe a výhodnej cene oproti iným typom. Nedosahujú síce dobré tepelno-izolačné vlastnosti, ale funkciu oddelenia jednotlivých skladových, výrobných alebo predajných priestorov plnia spoľahlivo. Ich pevnosť postačuje k zamedzeniu voľného prúdenia vzduchu, teda k únikom tepelnej energie. Menšie verzie rýchlobežných vrát sa často využívajú aj k optickému a priestorovému oddeleniu predajnej plochy hypermarketov od zázemia predajne.
Niektoré verzie sa dajú využiť aj ako vjazdové vráta do skladov alebo výrobných hál. Tu je však treba vziať do úvahy okrem malej schopnosti tepelnej izolácie a obmedzenej odolnosti voči vetru aj fakt, že vzhľadom k materiálu plášťa nedokážu zastaviť prípadného zlodeja. Preto niekedy bývajú rolovacie rýchlobežné brány kombinované so sekčnými. Na začiatku pracovného dňa sa otvoria sekčné vráta a zostanú otvorené až do konca práce poslednej zmeny. Rýchlobežné vráta sa potom otvárajú len v prípade aktuálnej potreby.
Ako už bolo spomenuté, výrobcovia ako materiál plášťa rýchlobežných brán využívajú polypropylén alebo tvrdené PVC, ktoré môže byť pretkané nylonovými vláknami. Tieto materiály sú relatívne lacné, dosahujú vysokú pevnosť a nevadí im ohýbanie. Nízka hmotnosť potom dovoľuje veľké zrýchlenie pri otváraní. Podľa rozmeru vrát a požadovanej pevnosti sa hrúbka materiálu pohybuje od 0,6 do 4 mm. Väčšia plocha vrát býva nepriehľadná. Farbu je možné zvoliť zo štandardnej ponuky niekoľkých odtieňov, na zvláštne želanie sa dá u väčšiny dodávateľov získať ľubovoľná farba. Vo výške približne 1,5 m nad zemou býva z dôvodu bezpečnosti prejazdu mnohokrát umiestnený transparentný pruh.
Kvôli zvýšeniu odolnosti voči náporom vetra sa dajú do plášťa vstavať hliníkové profily alebo výstuže z pružinovej ocele. Pretože vráta bývajú vždy vyrábané presne na mieru, môže si zákazník vybrať konfiguráciu transparentných a netransparentných materiálov, prípadne aj hliníkových výstuh podľa svojho uváženia a potrieb.
Rýchlobežné vráta bývajú zvyčajne konštruované ako vertikálne, čo znamená, že sa otvárajú smerom nahor. V takom prípade majú na bokoch tzv. vedenie. Ide o koľajnice, v ktorých sa voľne alebo s poistkou proti vetru s kladkami vedenými v koľajnici pohybuje plášť. Nad uzatváraným otvorom je umiestený bubon, ktorý plášť navíja.
Niektorí výrobcovia však ponúkajú aj vráta horizontálne, ktoré majú dve krídla a otvárajú sa do strán. To prináša výhodu v polovičnom čase nutnom k úplnému otvoreniu. Použiť sa dajú tam, kde nie je medzi nadpražím a stropom dostatok miesta pre navíjací bubon vertikálnych vrát. Nevýhoda horizontálnej verzie spočíva v zložitejšej konštrukcii, hlavne v nutnosti použiť dva samostatné pohony. Niekedy však stačí len jeden pohon, o to je však drahšia konštrukcia. Z tohto dôvodu vychádza uzatvorenie rovnakého otvoru výrazne drahšie.
Otváranie a zatváranie vrát zabezpečujú motory, ktoré cez prevodové ústrojenstvo otáčajú bubnom, čím dochádza k navíjaniu plášťa. Motory je možné ovládať pomocou stýkačov. Drahším variantom je riadenie frekvenčným meničom, ktorý dovoľuje plynulú zmenu rýchlosti otvárania. V tomto prípade môžu byť vráta otvárané maximálnou rýchlosťou a v závere spomalené, aby v krajnej polohe nedochádzalo k veľkým nárazom. Tie prinášajú nielen hluk, ale aj zvýšené opotrebovávanie konštrukcie vrát.
Ovládanie rýchlobežných vrát prebieha tak, že aktivačný prvok vydá signál pre otvorenie a ovládacia elektronika zavrie vráta automaticky po nastavenej dobe. Najjednoduchším aktivačným prvkom je tlačidlo umiestnené na oboch stranách dverí. V prípade častého prejazdu manipulačnej techniky sa používa skôr rameno s ťahovým spínačom ovládaným pomocou plastového lanka. Ešte komfortnejším riešením je diaľkové ovládanie.
Najdrahšie, ale zároveň najpohodlnejšie riešenie prináša automatická aktivácia s využitím infračerveného či radarového snímača alebo indukčnej slučky v podlahe. Ich výhoda spočíva aj v dobrej možnosti regulácie a konfigurácie. Dá sa napríklad nastaviť rozlišovanie osôb a manipulačnej techniky. Kombináciou jednotlivých systémov je možné docieliť aj určenie smeru, z ktorého sa k vrátam blíži vozík. Elektronika potom vyhodnotí, či vozík mieri do vrát alebo len prechádza okolo nich. Voľba správneho ovládacieho prvku má zásadný vplyv na mieru rizika kolízie manipulačnej techniky s rýchlobežnou bránou.
Rýchlobežné vráta musia spĺňať príslušné bezpečnostné normy. Z tohto dôvodu majú množstvo bezpečnostných prvkov. Napríklad pomocou optickej závory v dolnej časti elektronika zastaví v prípade prekážky v priestore vrát ich zatváranie. Dôležitý bezpečnostný prvok predstavuje aj spodná hliníková lišta vybavená gumovým nástavcom. Nejde iba o tesnenie medzi lištou a podlahou, ale je v nej tiež integrovaná jednolúčová optická závora. Pokiaľ vráta narazia pri zatváraní na prekážku, guma sa zdeformuje. Tým dôjde k prerušeniu lúča a následnému zastaveniu vrát.
Tieto zbytočne vzniknuté náklady eliminuje riešenie nahradenia celej spodnej hliníkovej lišty špeciálnym gumovým profilom, ktorý si v horizontálnom smere zachová svoju pevnosť, vo vertikálnom smere však dovoľuje jeho vyrazenie z koľajníc. Hliníková lišta sa totiž aj pri menších kolíziách často nenávratne zdeformuje. To vyžaduje odborný servisný zásah, výmenu lišty, nehľadiac na stratu funkcie vrát do ich opravy. Gumový profil sa iba vytrhne z vodiacich líšt. Jeho vrátenie na miesto je veľmi jednoduché a rýchle.