V závislosti od typu logistickej spoločnosti môže mať projektový manažér rôznu náplň práce a je pravdou, že pod týmto názvom sa môže skrývať veľmi mnoho a v každej firme niečo iné. Už názvom svojej pozície evokuje riadenie projektov. Môže sa za tým skrývať štart nového projektu pre spoločnosť (napr. výstavba nového skladu) či založenie novej logistickej pobočky na Slovensku. Samozrejme, aj založenie novej pobočky alebo nového skladu môže vyústiť do pozície projektového manažéra pre nové logistické projekty alebo zastrešovať všetko v jednom.
Projektový manažér je v organizačnej štruktúre často podriadený priamo riaditeľovi spoločnosti. Väčšinou nepatrí do samostatného oddelenia (ak áno, tak pod vedúceho logistiky, dopravy alebo obchodu), ale vo svojej pozícii prelína viac oddelení. Ak ide o zahraničnú spoločnosť, podlieha navyše aj regionálnemu projektovému manažérovi, ktorí sídli v inej krajine a riadi napr. všetky projekty v Európe. „Projektový manažér priamo nikoho neriadi. Samozrejme, manažuje svoj tím pridelený na konkrétny typ projektu, prípadne si ho aj sám nominuje, a ľudia v jeho tíme sa môžu meniť v závislosti od typu projektu. Podliehajú mu po metodickej stránke, ale organizačne reportujú svojmu nadriadenému na svojom oddelení,“ vysvetľuje Nela Szászová, Team Leader spoločnosti R.I. Consultancy Services.
Je to funkcia, ktorá v sebe spája naozaj množstvo rôznych povinností. Po obdŕžaní zadania projektu má na starosti jeho spustenie, t.j. vytvorí harmonogram projektu a vyberie si do tímu ľudí. Veľmi dobre si musí premyslieť, čo všetko bude potrebovať na úspešný štart a ukončenie projektu. Spoločnosť väčšinou na projekt vyčlení financie do určitej výšky a projektový manažér s nimi musí hospodáriť, teda si musí vytvoriť rozpočet. Niekedy môže navrhnúť výšku financií aj sám a obhájiť si ju pred vedením spoločnosti. Výber vhodných dodávateľov (napr. dopravcov) je taktiež kľúčovou vecou, musí s nimi vyjednať podmienky a uzavrieť s nimi zmluvu.
Riadenie celého projektu nie je ničím jednoduchým. Celá zodpovednosť a úspešnosť projektu leží na jeho pleciach. Rieši každodenné problémy, komunikuje s klientmi a aj s dodávateľmi. Pre klienta spoločnosti je zárukou toho, že zadaný projekt dopadne úspešne a on bude spokojný. Dalo by sa povedať, že projektový manažér takmer nikdy svoju prácu nekončí. Niekedy riadi súčasne aj viac projektov, nachádzajúcich sa v rôznych štádiách rozpracovanosti. Zadanie projektu môže byť veľmi rôzne. Keď spoločnosť vyhrá zákazku pre klienta, cieľom projektového manažéra je zmanažovanie spolupráce jednotlivých oddelení spoločnosti (dopravy, skladu a iných), dodávateľov a taktiež klienta, aby sa projekt dobre rozbehol a jednotlivé úlohy boli splnené načas.
Manažér, zodpovedný za projekty, by mal byť všestranným typom človeka, ktorý je flexibilný a vie sa prispôsobiť rôznym projektom a situáciám. Mal by byť samostatným, ale zároveň tímovým hráčom, ktorý dokáže svoj tím nadchnúť pre projekt. S tým súvisí schopnosť manažovať ľudí. „Ďalšou dôležitou vlastnosťou takéhoto človeka by mala byť zodpovednosť a samozrejme vynikajúce organizačné schopnosti. Mať jasnú predstavu o tom, čo chce dosiahnuť, je kľúčové a rozhodne musí byť cieľavedomým, aby bol projekt dotiahnutý do konca. Samozrejmosťou je otvorenosť v názoroch, priamosť a určite veľmi dobré komunikačné schopnosti,“ vysvetľuje Nela Szászová.
Flexibilná pracovná doba je u projektového manažéra úplne logická. Často sa nezdržuje v priestoroch spoločnosti, ale je rozbehaný po svojich povinnostiach, ktoré sú často mimo sídla spoločnosti. Jeho práca teda nie je od ôsmej do piatej, ale častokrát oveľa dlhšie najmä v nárazových obdobiach projektu. Platové ohodnotenie projektového manažéra býva rozdelené na viacero častí. Niektoré spoločnosti poskytujú svojim zamestnancom fixný plat a mesačný bonus na základe toho, ako projekt beží. Navyše môžu ponúkať aj jednorazový bonus na konci úspešného projektu. Finančné ohodnotenie projektového manažéra závisí na jeho seniorite a zodpovednosti, ale zväčša sa pohybuje od 1330 do 2200 eur. Máva k dispozícii služobné auto, telefón a notebook, často aj na súkromné účely.
Táto pracovná pozícia je stresujúca a vyžaduje si celého človeka a jeho plné nasadenie. V logistike je práca projektového manažéra ešte navyše sťažená rôznymi okolnosťami, ktoré sa jednoducho nedajú predvídať. Schopnosť anticipovať je veľmi dôležitá, ale ani tá nezabráni vzniku rôznorodých problémov, s ktorými sa projektový manažér stretáva na dennej báze. Jeho prístup, organizačné schopnosti a asertivita však môžu dopomôcť k tomu, že projekt, ktorý mu bol zverený, dokončí načas a kvalitne k spokojnosti seba, nadriadených a samozrejme zákazníka.